بلاگ

بازگشت به بلاگ

درک و پیشگیری از آزار سالمندان در خانه

آزار سالمندان چیست

درک و پیشگیری از آزار سالمندان در خانه

زمانی برای برخواستن و عمل کردن

سالمندآزاری می‌تواند هر جایی حتی داخل خانه فرد سالمند اتفاق بیفتد. سالمندان می‌توانند توسط اعضای خانواده، مراقبان سلامت، دوستان و یا حتی غریبه‌ها دچار بدرفتاری شوند. به طور تخمینی از هر ۱۰ آمریکایی بالاتر از سن ۶۰ سال یکی از آنها آزار و اذیت را تجربه کرده است. این تخمین حداقلی برای موارد سالمند آزاری بوده و نرخ واقعی بیشتر از این می‌باشد.

یکی از مطالعاتی که در نیویورک انجام شد نشان داد که به ازای هر یک سالمند آزاری شناخته شده ۲۳ مورد ناشناخته وجود دارد. در صورتی که سوء استفاده مالی نیز جزئی از آزار و اذیت محسوب شود، به ازای هر مورد تایید شده تقریبا ۴۴ مورد گزارش نشده وجود دارد.
یک مطالعه ملی در آمریکا نیز که در مورد شیوع سالمندآزاری در سال ۲۰۰۳ منتشر شده است، تخمین زده که  از ۱۴ مورد سالمندآزاری تنها یکی به مقامات گزارش داده می‌شود.

سالمند آزاری چیست؟

سالمندآزاری یکی از چالش‌هایی است که به راحتی حل نخواهد شد. سالمندان می‌توانند با انواع مختلفی از آزار و اذیت روبه‌رو شوند؛ از اهمال در سلامت فیزیکی گرفته تا سوء استفاده جنسی. این موارد می‌تواند توانایی‌های آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد؛ چنان که تروماهای(ضربه های) حاصل از آزار و اذیت می‌تواند منجر به مشکلات شناختی شده و یا آنها را روانه بیمارستان کند. درصورتی که سالمندان تحت فشار سوء استفاده مالی باشند سبب شده که نتوانند صورت حساب‌های خود را پرداخت کرده و مجبور به رضایت برای انتقال به یک مرکز نگهداری شوند.

آموزش مراقبین

آژانس‌های بهداشتی و درمانی می‌توانند با آموزش مراقبین نسبت به هوشیاری در برابر علائم سواستفاده، به سالمندان جامعه کمک کنند. همچنین انزوای اجتماعی سالمندان به سواستفاده منجر می شود و اگر یک سالمند توسط یکی از اعضای خانواده یا یکی از دوستانش منزوی شود، مراقبین سلامت باید نسبت به نشانه های سواستفاده هوشیار باشند.

مشکل بودجه

جلوگیری از سواستفاده از سالمندان و اجرای قوانین پیرامون آن نیازمند توجه دولت ها و تخصیص بودجه است. قانون عدالت سالمندان آمریکا در سال 2010 به عنوان بخشی از قانون مراقبت مقرون به صرفه تصویب شد که طی 4 سال 720 میلیون دلار برای تأمین بودجه برنامه های مختلف، از جمله آژانس‌های خدمات محافظتی بزرگسالان که به عنوان بازپرس اتهامات فعالیت می کنند، اختصاص یافت.
هماهنگ كننده ملی ائتلاف عدالت سالمندان در حال تأمین بودجه بیشتر برای حمایت از قانون عدالت سالمندان است. اما در سال 2020 ، نماینده واگنر میسوری، قانون اضطراری برای خانه‌های سالمندان و اصلاح قانون عدالت سالمندان را در سال 2020 ارائه داد. این قانون حدود 225 میلیون دلار بودجه برای پیشگیری از سواستفاده از سالمندان و خدمات برای قربانیان را شامل می شود، از جمله 60 میلیون دلار برای خدمات محافظتی بزرگسالان بین سالهای 2020 و 2023.

مطالعه ...
چرا تست سریع کرونا COVID-19؟ زود، تند، سریع... درمحل!

در لایحه مربوط به قانون عدالت سالمندان، بودجه ای برای بررسی سوابق کیفری برای افرادی که به دنبال کار در مراکز مراقبت طولانی مدت بودند، پیش بینی شده بود. برنامه آزمایشی میزان موفقیت بالایی را نشان داد اما کمتر از نیمی از ایالات پس از تصویب قانون این برنامه را اجرا کردند.

نیاز به داده

قانون عدالت سالمندان یک سیستم گزارش دهی ملی برای موارد سواستفاده از سالمندان به نام سیستم گزارشگری سورفتار بزرگسالان بزرگسال(NAMRS) ایجاد کرد. هدف اصلی این است که گزارش گسترده‌تری درباره آزار سالمندان و تصویر دقیق‌تری از این مشکل بدست آوریم.
قبل از NAMRS ، ایالت‌ها داده های خود را به روش های مختلف گزارش می کردند که منجر به سردرگمی می شد و سیستم‌های گزارش منسوخی در سراسر کشور وجود داشت.
به گفته بلانكاتو ، تعقیب قضایی سواستفاده از سالمندان در مقایسه با آژانس‌های جلوگیری از سواستفاده از كودكان، فاقد منابع و قدرت تحقیقات قانونی است. سالمندان اغلب با کبودی وارد بیمارستان می شوند و به طور پیش فرض علت کبودی سقوط تصور می‌شود. تحقیقات پزشکی قانونی بهتر می‌تواند به جلوگیری و سواستفاده کمک کند. یک مرکز پزشکی قانونی در دانشگاه کالیفرنیا در ایروین به عنوان الگوی تحقیق در مورد آزار سالمندان عمل کرد. قانون عدالت سالمندان آمریکا برای تأمین بودجه شش مرکز نیز برنامه‌ریزی کرده است که کار پزشکی قانونی مخصوص افراد مسن را انجام می دهد.

یافتن راه حل

در مورد پیشگیری از سواستفاده از سالمندان ارائه دهندگان خدمات بهداشتی در منزل می‌توانند به شما کمک کنند.

ایجاد حمایت های اجتماعی و خدمات انسانی برای مراقبان و افراد مسن می تواند عوامل خطر مرتبط با آزار سالمندان را کاهش دهد. افزایش بودجه می تواند از تلاش برای آموزش پزشکان در مراقبت های مربوط به پیری حمایت کند. شناسایی راه‌های توانمندسازی افراد مسن، اثرات مضر پیری را کاهش می دهد و استفاده از دانش تخصصی می‌تواند ابزار لازم برای شناسایی، رسیدگی و در نهایت جلوگیری از سواستفاده را فراهم کند.

این مسئله به ویژه بسیار مهم است زیرا 95٪ از سالمندان در خانه های خود زندگی می کنند. همچنین آزار و اذیت سالمندان در جامعه رخ می‌دهد و ما باید نسبت به آن حساس شده و خدمات مبتنی بر جامعه را فراهم كنیم كه برای جلوگیری از آزار سالمندانی كه در خانه یا جامعه اتفاق می‌افتد ضروری است.”

هنگامی که یک مرکز ارائه دهنده مراقبت از سالمندان در منزل برای کمک به مراقبان خود در زمینه آموزش و گزارش سواستفاده از سالمندان سرمایه گذاری می کند، این امر به ایجاد اعتماد در خدمات آنها کمک می کند و می تواند جان افراد را نجات دهد.

مطالعه ...
مثلث خطر صورت چیست؟

مراقبان سلامت در منزل هنگام ورود به خانه سالمندان مانند چشم و گوش هستند. آن‌ها می‌توانند متوجه غفلت دیگر افراد به سالمندان شده یا این که ببینند در یخچال غذایی وجود ندارد. جلب توجه مراقبان سلامت به این غفلت‌ها می‌تواند تفاوت زیادی ایجاد کند.

مصادیق آزار در سالمندان

سوء استفاده جسمی

سوء استفاده و آزار جسمی شامل هر نوع حمله فیزیکی مانند سیلی زدن، هل دادن، لگد زدن، مشت یا زخمی کردن با یک شی یا سلاح است. همچنین شامل قرار گرفتن عمدی در معرض آب و هوا و شرایط نامناسب، استفاده نامناسب از دارو و محدودیت های بدنی غیر ضروری است.

سوء استفاده جنسی

سوء استفاده و آزار جنسی شامل هرگونه فعالیت جنسی خارج از اراده و اجباری سالمند است.

آزار روانی

سوء استفاده و آزار روانشناختی شامل تحقیر، انزوا، ارعاب، تهدید و کنترل نامناسب فعالیتها است. از بین بردن قدرت تصمیم گیری در شرایطی که فرد مسن هنوز صلاحیت تصمیم گیری خود را داشته باشد ، سوء استفاده و آزار روانی سالمند محسوب می شود.

سوء استفاده مالی

سوء استفاده  مالی شامل سو استفاده از وجوه یا دارایی فرد مسن از طریق کلاهبرداری ، نیرنگ یا زور است.

سوء مصرف دارو

این سوء استفاده از داروها و نسخه های یک فرد مسن اصولا به طور عمدی یا تصادفی است. ممکن است بصورت عدم مصرف دارو و یا داروی بیش از حد یا عدم انطباق با تجویز نسخه پزشک باشد.

بی توجهی

غفلت عبارت است از عدم اقدام لازم برای تأمین نیازهای فرد مسن. که شامل تأمین ناکافی غذا، لباس، سرپناه، داروی مورد نیاز یا سایر انواع نیازهای بهداشتی و مراقبت‌های شخصی و همچنین معاشرت‌های اجتماعی است.

غفلت منفعل ، کوتاهی ناخواسته در انجام یک تعهد مراقبتی است. ایجاد پریشانی بدون قصد آگاهانه یا عمدی ؛ و غیره.

غفلت فعال، قصور در انجام تعهدات مراقبتی است. ایجاد استرس یا آسیب جسمی یا عاطفی، رها کردن، ندادن غذا، دارو، بهداشت شخصی، و غیره.

نکاتی برای ایمن سازی سالمندان

1. قبل از شروع مصاحبه، در چارچوب ذهنی مناسب قرار بگیرید. اندکی وقت بگذارید تا ذهنیتان را از کلیشه ها – خوب و بد – درباره سالمندان پاک کنید.

2. مانند قربانیان سایر خشونت‌های خانگی‌، با قربانیان سواستفاده با احترام رفتار کنید. صحبت با آنها را با توجه به شرایطی که شایسته آنهاست انجام دهید.

3. بدانید که با صرف وقت و حوصله افراد دارای مشکلات حافظه هنوز هم می‌توانند به شما بگویند چه اتفاقی افتاده است – به ویژه اگر یک رویداد تأثیر عاطفی داشته باشد.

4. در ابتدا داستان آنها را باور کنید مگر اینکه مدارک مشخصی بر خلاف آن داشته باشید.

آیا نیاز به مراقبت از سالمندتان دارید؟ می توانید با مرکز پرستاری در منزل ثمین در تماس باشید.

منابع:  https://www.homecaremag.com/february-2021/preventing-elder-abuse

بازگشت به بلاگ
خدمات سلامت در منزل