بلاگ

بازگشت به بلاگ

سویه جدید امیکرون، علائم آن چیست؟

سویه امیکرون کرونا

سویه جدید امیکرون، علائم آن چیست؟

در 26 نوامبر 2021، سازمان جهانی سویه جهش یافته B.1.1.529 ویروس کرونا را به عنوان یک نوع نگران کننده به نام امیکرون (Omicron) تعیین کرد . این تصمیم بر اساس شواهد ارائه شده مبنی بر اینکه  امیکرون دارای جهش های متعددی است که ممکن است بر نحوه رفتار آن تأثیر بگذارد، به عنوان مثال، بر نحوه انتشار آسان و سریع یا شدت بیماری زایی که ایجاد می‌کند.

چه تفاوتی در مورد سویه امیکرون وجود دارد؟

در مقایسه با انواع دیگر، مانند نوع غالب دلتا، امیکرون دارای تعداد نسبتاً زیادی جهش است که بسیاری از آنها قبلاً در انواع دیگر دیده نشده بودند.
به عنوان مثال، بیش از 30 جهش در کد ژنتیکی پروتئین اسپایک یا سنبله روی سطح ویروس وجود دارد که می‌تواند پیامدهای بزرگی بر نحوه انتشار این نوع و تأثیر واکسن‌ها علیه آن داشته باشد.
با این حال، در حالی که تعداد زیاد جهش ها نگران کننده است، در حال حاضر دقیقاً مشخص نیست که چگونه بر رفتار ویروس یا پاسخ ایمنی ما به آن تأثیر می گذارد.
محققان به سختی تلاش می کنند تا دریابند که چگونه همه این جهش ها ممکن است بر انتقال ویروس تأثیر بگذارد و آیا می تواند افرادی را که واکسینه شده اند یا قبلاً به نوع دیگری آلوده شده‌اند آلوده کند.

اثربخشی ابتلای قبلی به کرونا

شواهد اولیه نشان می‌دهد که ممکن است خطر ابتلای مجدد به امیکرون افزایش یابد (یعنی افرادی که قبلاً کرونا داشته‌اند می‌توانند راحت‌تر با امیکرون مجدداً آلوده شوند).
اثربخشی واکسن ها: واکسن‌های فعلی برای کاهش بیماری‌های شدید و کاهش مرگ و میر، از جمله در برابر نوع غالب در گردش(سویه دلتا)، حیاتی هستند.
اثربخشی آزمایش‌های فعلی: آزمایش‌های PCR همچنان برای تشخیص عفونت به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند ، از جمله عفونت با امیکرون. مطالعات برای تعیین اینکه آیا تأثیری بر انواع دیگر آزمایش‌ها از جمله رپید تست های سریع آنتی‌ژن وجود دارد یا خیر ادامه دارد.
اثربخشی درمان‌های فعلی: کورتیکواستروئیدها و مسدودکننده‌های گیرنده اینترلوکین 6 یا IL6 همچنان برای مدیریت بیماران مبتلا به کرونای شدید مؤثر خواهند بود. سایر درمان‌ها برای بررسی اینکه آیا با توجه به تغییرات بخش‌هایی از ویروس در نوع امیکرون هنوز به همان اندازه مؤثر هستند، ارزیابی خواهند شد.

سویه امیکرون چیست؟

سویه امیکرون – یا B.1.1.529 که نام علمی آن است – نسخه خاصی از ویروس SARS-CoV-2 است.
امیکرون توسط WHO به عنوان یک VoC تعیین شده است ، به این معنی که این پتانسیل تأثیر قابل توجهی بر روی سهولت انتقال ویروس بین افراد یا میزان بیمار شدن آن‌ها و همچنین پتانسیل آن برای فرار از آزمایشات، واکسن‌ها و درمان‌ها یا سایر اقدامات حفاظتی فعلی دارد.

اقدامات توصیه شده برای مردم

موثرترین اقداماتی که افراد می توانند برای کاهش انتشار ویروس امیکرون بردارند، حفظ فاصله فیزیکی حداقل 1 متری از دیگران است. استفاده از ماسک مناسب؛ باز کردن پنجره ها برای بهبود تهویه؛ اجتناب از تردد در فضاهای با تهویه ضعیف یا شلوغ. دست ها را تمیز نگه دارید؛ سرفه یا عطسه در آرنج یا دستمال و واکسیناسیون شوند.

مطالعه ...
حتما جدی بگیرید، 11 نشانه حملات کشنده قلبی

آیا Omicron از دلتا قابل انتقال تر است؟

این نگرانی وجود دارد که امیکرون سریعتر از دلتا گسترش یابد. همانطور که به سرعت در آفریقای جنوبی به سویه غالب تبدیل شده است، جایی که برای اولین بار در آن شناسایی شد، و به حداقل 38 کشور گسترش یافت.

آیا امیکرون باعث بدتر شدن علائم کرونا می شود؟

در حال حاضر مشخص نیست که آیا امیکرون افراد را بیشتر از انواع دیگر مانند دلتا بیمار می کند یا خیر.
پزشکان آفریقای جنوبی که برای اولین بار این نوع جدید را در بیماران مشاهده کردند، گفته اند که افرادی که با COVID-19 ناشی از امیکرون می بینند، فقط به میزان خفیفی تحت تأثیر قرار می‌گیرند.
اما گزارش هایی نیز وجود دارد مبنی بر اینکه تعداد بستری شدن در بیمارستان در آفریقای جنوبی که دارای تعداد نسبتاً بالایی موارد امیکرون و سطوح پایین واکسیناسیون است، به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

چگونه بفهمم که امیکرون دارم و چه باید بکنم؟

شما نمی توانید با کیت رپید تست سریع سویه امیکرون را تشخیص دهید، بنابراین اگر آزمایش شما با رپید تست ها مثبت بود یا علائم کرونا را تجربه کردید، باید در اسرع وقت آزمایش PCR انجام دهید.

آیا واکسن ها در برابر امیکرون محافظت می کنند؟

این سؤال مهمی است که هنوز پاسخ درستی برای آن نداریم.
واکسن‌های فعلی کووید با آموزش سیستم ایمنی بدن برای تشخیص پروتئین اسپایک روی سطح ویروس کار می‌کنند که منجر به تولید آنتی‌بادی‌های محافظ و سلول‌های T می‌شود.
اگر پروتئین اسپایک (سنبله) در سویه جدید به اندازه کافی متفاوت از سنبله مورد استفاده برای طراحی واکسن باشد، این احتمال وجود دارد که سطح محافظت واکسن خوب نباشد.
محققان در حال انجام آزمایش‌های آزمایشگاهی هستند تا بررسی کنند که آیا آنتی‌بادی‌های تولید شده در پاسخ به واکسیناسیون هنوز هم می‌توانند نوع امیکرون را تشخیص دهند و از آن محافظت کنند. اما سیستم ایمنی بدن بسیار پیچیده است، بنابراین این آزمایش ها نمی توانند تصویر کاملی از سطح محافظت در برابر واکسن های فعلی ارائه دهند.
آزمایش واقعی در دنیای حقیقی خواهد بود، و ردیابی تعداد افرادی که واکسینه شده و یا قبلاً به انواع دیگر کرونا آلوده شده‌اند، می‌توانند دوباره آلوده شوند و چقدر بیمار آنها جدی می‌شود.
در بلندمدت، ممکن است نیاز به ساخت واکسن های تقویت کننده بر اساس امیکرون باشد. سایر محققان در حال کار بر روی واکسن های جهانی و مقاوم در برابر آینده هستند که می‌توانند با هر گونه جهشی که ممکن است در آینده ظاهر شود، مقابله کنند.

آیا تست‌های کووید با سویه جدید کار می‌کنند؟

می دانیم که تست های PCR می توانند نوع امیکرون را تشخیص دهند. در واقع، امیکرون در برخی از انواع آزمایش PCR نتیجه‌ای به نام «افت ژن S» ایجاد می‌کند که در دلتا دیده نمی‌شود، و آن را به روشی مفید برای ردیابی گسترش سویه جدید تبدیل می‌کند.

بر اساس گزارش‌های اولیه، به نظر می‌رسد که آزمایش‌های جریان جانبی می‌توانند عفونت با نوع امیکرون را نیز تشخیص دهند.
اگر با هر یک از رایج ترین علائم کووید – از جمله آبریزش بینی، سردرد، عطسه، گلودرد، سرفه مداوم، تب، یا از دست دادن چشایی یا بویایی – احساس ناخوشایندی دارید، باید آزمایش PCR انجام دهید.

چگونه می توانم از گرفتن امیکرون جلوگیری کنم؟

اگرچه ما هنوز اطلاعات قطعی در مورد میزان محافظت واکسن های فعلی در برابر نوع امیکرون نداریم، اما این احتمال وجود دارد که حداقل سطحی از محافظت را ایجاد کنند. همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که واکسن‌ها در برابر انواع دیگر ویروس که هنوز وجود دارند، از جمله دلتا، به خوبی عمل می‌کنند.
بهترین راه برای محافظت از خود و دیگران در برابر امیکرون یا هر نوع دیگری، واکسینه شدن کامل است، که اکنون سه دوز واکسن می‌دانیم، حتی اگر قبلاً به کرونا مبتلا شده اید.
همچنین مهم است که اقدامات احتیاطی معقولی مانند استفاده از ماسک در اماکن عمومی، احتیاط در مکان های شلوغ و اطمینان از تهویه مناسب در داخل خانه را انجام دهید.
اینها نه تنها شانس ابتلا به ویروس و بیماری جدی شما را کاهش می‌دهد، بلکه احتمال انتقال آن را به دیگرانی که ممکن است آسیب پذیرتر باشند نیز کاهش می‌دهد.

مطالعه ...
چرا تست سریع کرونا COVID-19؟ زود، تند، سریع... درمحل!
علائم امیکرون
علائم امیکرون تصویر علائم امیکرون

علائم امیکرون چیست؟

بر اساس مقایسه گزارشات بهداشتی دریافتی از موارد مثبت سویه امیکرون، و مقایسه آنها با داده‌های دوره غلبه سویه دلتا و تجزیه و تحلیل داده های نتایج PCR مثبت 5 علامت اصلی در هر دو دوره عبارت بودند از:

آبریزش بینی
سردرد
خستگی (خفیف یا شدید)
عطسه کردن
گلو درد

در این تجزیه و تحلیل هیچ تفاوت واضحی در مشخصات علائم دلتا و اومیکرون پیدا نشد، به طوری که تنها 50٪ از افراد سه علامت کلاسیک تب، سرفه یا از دست دادن حس بویایی یا چشایی را تجربه کردند.
جالب است که از دست دادن بویایی و چشایی بسیار کمتر شده است. کاهش حس بویایی جزو 10 علامت برتر قرار داشت و اکنون در رتبه 17 قرار دارد و از هر 5 نفر تنها 1 نفر آن را تجربه می‌کند.

اگر علائم خفیف هستند، آیا باید نگران امیکرون باشم؟

در حالی که امیکرون ممکن است برای بسیاری از ما بیشتر شبیه سرماخوردگی باشد، اما همچنان می‌تواند افراد ضعیف تر را در بیمارستان بستری کند و حتی آنها را بکشد یا آنها را با علائم طولانی مدت درگیر و زندگی روزمره آنها را مختل ‌کند.
همچنین، این واقعیت که امیکرون بسیار عفونی تر از دلتا است به این معنی است که می تواند سریعتر پخش و گسترده شود.
هنگامی که موارد ابتلا واقعاً بالا باشد، تعداد زیادی از مردم باید برای روزها در خانه قرنطینه شوند و یا محدودیت های کرونایی بازگردند.

برای محافظت از خود و دیگران در برابر امیکرون چه کاری می توانم انجام دهیم؟

دانستن و شناخت همه علائم امیکرون بسیار مهم است. علائمی مانند گلودرد، آبریزش بینی، سردرد و خستگی می تواند علائم کووید باشد.
اگر این علائم را تجربه کردید، آزمایش دهید و تا زمانی که نتیجه آزمایش خود را دریافت کنید، قرنطینه شوید تا به جلوگیری از انتشار کمک کنید.
اگر در محلی هستید که نرخ بالای ابتلا را تجربه می‌کند، در خانه بمانید و تماس های اجتماعی را کاهش دهید. امیکرون یک نوع بسیار قابل انتقال است، بنابراین وقتی صحبت از معاشرت به میان می آید کمی محتاط تر باشید ایده خوبی است.

یافته‌های تحقیقات جدید دقیقاً نشان می‌دهد که چه کارهای عملی می‌توانید برای تقویت سیستم ایمنی خود انجام دهید، مانند رژیم غذایی سالم و مناسب سرشار از میوه و سبزی جات.
افرادی که رژیم غذایی باکیفیت و غنی از غذاهای گیاهی می‌خورند، 10 درصد کمتر به کرونا مبتلا می‌شوند و 40 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به کرونای شدید هستند که نیاز به درمان در بیمارستان دارد.
علاوه بر این، واکسینه شدن کامل (3 دوز واکسن) بهترین راه برای محافظت از افراد در برابر بیماری شدید و بستری شدن در بیمارستان است، بنابراین اگر به واکسن دسترسی دارید، اکنون زمان آن است که واکسینه شوید.

استفاده از ماسک در مکان های شلوغ یکی دیگر از راه های عالی برای محافظت از انتشار بیماری است. اگر در وسایل نقلیه عمومی هستید یا با افراد خارج از خانه برخورد دارید، زدن ماسک اولین کار کوچکی است که می‌توانید برای ایجاد محافظت از خود و سایرین انجام دهید.

منابع: https://joinzoe.com/learn/omicron-symptoms

تیم نویسندگان و تولید محتوای ثمین

تیم نویسندگان و تولید محتوای ثمین

تیم نویسندگان و تحریریه ثمین متشکل از کادر درمان، پزشکان عمومی و متخصص، پرستاران، روانپزشکان و ... با همکاری تیمی از تولید کنندگان محتوای پزشکی شامل مترجمان و ویراستاران و محققین تلاش دارند محتوای بروز و تخصصی را در اختیار کاربران وب فارسی قرار دهند.

بازگشت به بلاگ
خدمات سلامت در منزل